Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2016

ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΝΗΠΤΙΚΩΝ - ΤΟΜΟΣ Δ΄ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ



Θεόκλητος Διονυσιάτης: Εισαγωγή στη Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών
(Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, Δ΄ τόμος)
Λέγουν οι άγιοι Πατέρες, ότι ο Θεός ετοιμάζει «πόρρωθεν» τα μεγάλα έργα Του. Πραγματικά, προνοεί και παρασκευάζει την γνωριμία δύο κατάλληλων «σκευών» του Πνεύματος, για να προσφέρει στο λαό Του την αποθησαυρισμένη αγιοπνευματική σοφία των εκλεκτών τέκνων Του, που κινδύνευε να αφανιστεί μέσα στις «κονιοβριθείς» και «σητόβρωτες» χειρόγραφες βιβλιοθήκες των ιερών Μοναστηριών.
Πρόκειται για την γνωριμία, φιλία και συνεργασία μεταξύ του αγίου Μακαρίου Κορίνθου και του από της νήσου Νάξου αγίου Νικοδήμου του αγιορείτη, που αποτελεί ευλογημένο σταθμό για την εκκλησιαστική γραμματεία, χάρη στον εμπλουτισμό της Εκκλησίας με ένα μεγάλο αριθμό πολύτιμων συγγραμμάτων, που προέκυψαν από την συνεργασία της ιερής αυτής «ξυνωρίδος».
Όπως προκύπτει από το βίο του αγίου Νικοδήμου, ύστερα από διετή παραμονή στη Μονή του αγίου Διονυσίου, αναχώρησε το 1777 για τις Καρυές του Αγίου Όρους, όπου συναντήθηκε με τον Άγιο Μακάριο επίσκοπο Κορίνθου, εκθρονισθέντα από τους Τούρκους για τη συμμετοχή της βυζαντινής προελεύσεώς οικογένειάς του των Νοταράδων, στην εξέγερση του 1770. Εκεί του παρέδωσε χειρόγραφα από ανθολογίες πατερικών κειμένων (μοναστικών, ασκητικών, ησυχαστικών, θεολογικών) για να τα επεξεργαστεί προς έκδοση.


Τα κείμενα αντεγράφησαν προφανώς από χειρόγραφους κώδικες των Μοναστηριών του Αγίου Όρους, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να διαφωτίζουν, αν από τα επιλεγέντα αφαιρέθησαν ή προσετέθησαν από τον άγιο Νικόδημο. Πάντως, ο θείος Νικόδημος, αφού διόρθωσε φιλολογικώς τα κείμενα, τα παρέβαλλε κριτικώς με άλλους κώδικες, παρέθεσε στα παρασέλιδα μερικές παρατηρήσεις του, έγραψε το Προοίμιο και τις σύντομες βιογραφίες των συγγραφέων και παρέδωσε το όλο έργο ύστερα από μια διετία στον άγιο Μακάριο. Αυτός στην συνέχεια, κατέφυγε στον γνωστό «καλό καγαθόν» πρίγκιπα της Μολδοβλοχίας Ιωάννη Μαυρογορδάτο, που συνάντησε στην Σμύρνη, ο οποίος ανέλαβε τις δαπάνες της εκδόσεως.
 Στα κείμενα αυτά, που στο σύνολό τους εκφράζουν την αγάπη του καλού με πνευματική έννοια, που ταυτίζεται με το αγαθό, δόθηκε ο τίτλος «Φιλοκαλία», με την επεξηγηματική δήλωση, ότι η φιλία αυτή του καλού, εις αυτά τα υψηλά πνευματικά επίπεδα, ανήκει στους «Ιερούς Νηπτικούς», δηλαδή στους ασκητικούς εκείνους αγίους Πατέρες, που έφτασαν στην θεία κατάσταση της αδιάλειπτης νήψεως και εγρηγόρσεως του θεωθέντος νου τους. Και σε ένα τόμο μεγάλου σχήματος είδε η Φιλοκαλία το φως της δημοσιότητος στην Βενετία το 1782, που έλαμψε σαν τηλαυγής πνευματικός φάρος σε όλη την ελληνόφωνη Ορθοδοξία.
  1. Άγιος Συμεών ο νέος θεολόγος: Σύντομη βιογραφία και εισαγωγικά σχόλια
  2. 154 Πρακτικά και θεολογικά κεφάλαια (μέρος Α΄, κεφ. 1-50)
  3. 154 Πρακτικά και θεολογικά κεφάλαια (μέρος Γ΄, κεφ. 101-154)
  4. Όσιος Νικήτας ο Στηθάτος: Σύντομη βιογραφία και Εισαγωγικά σχόλια
  5. Α΄ Εκατοντάδα Πρακτικών Κεφαλαίων
  6. Β΄ Εκατοντάδα φυσικών κεφαλαίων περί καθάρσεως του νου
  7. Γ΄ Εκατοντάδα γνωστικών κεφαλαίων περί αγάπης και τελειώσεως βίου
  8. Όσιος Θεόληπτος Φιλαδελφείας: Σύντομη βιογραφία και εισαγωγικά σχόλια
  9. Λόγος για την εν Χριστώ εσωτερική εργασία και τη μοναχική ζωή
  10. Όσιος Θεόληπτος Φιλαδελφείας: Κεφάλαια
  11. Νικηφόρος ο Μονάζων, όσιος: Σύντομη Βιογραφία και Εισαγωγικά Σχόλια
  12. Από το βίο του οσίου πατέρα μας Αντωνίου
  13. Από το βίο του άγιου Θεοδοσίου του Κοινοβιάρχου
  14. Από το βίο του αγίου Αρσενίου
  15. Από το βίο του αγίου Παύλου του Λατρηνού
  16. Από το βίο του αγίου Σάββα
  17. Από το βίο του αββά Αγάθωνος
  18. Από την επιστολή του αββά Μάρκου προς το Νικόλαο
  19. Του αγίου Ιωάννου της Κλίμακος
  20. Του αββά Ησαΐα
  21. Του Μεγάλου Μακαρίου
  22. Του αγίου Διαδόχου
  23. Του αββά Ισαάκ του Σύρου
  24. Του αγίου Ιω. Καρπαθίου
  25. Του αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου
  26. Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης: Σύντομη βιογραφία και εισαγωγικά σχόλια
  27. 137 ωφέλιμα κεφάλαια
  28. "Κεφάλαια"
  29. Η εμπαθής αλλοίωση
  30. Η καλή αλλοίωση
  31. Οι πειρασμοί κατά τον ύπνο
  32. Δέκα κεφάλαια περί ησυχίας και προσευχής και περί των τεκμηρίων της χάρης και της πλάνης
  33. Πώς θα βρούμε την ενέργεια του Πνεύματος
  34. Δεκαπέντε κεφάλαια περί ησυχίας και περί των δύο τρόπων της προσευχής
  35. Πώς πρέπει να ενεργούμε την προσευχή
  36. Περί της αναπνοής
  37. Πώς πρέπει να ψάλλομε
  38. Περί της διαφοράς των ψαλλόντων
  39. Αντίρρηση στα παραπάνω
  40. Περί πλάνης
  41. Περί αναγνώσεως
  42. Πώς πρέπει να κάθεται ο ησυχαστής στη προσευχή και να μη σηκώνεται γρήγορα
  43. Πώς πρέπει να λέμε την ευχή
  44. Πώς πρέπει να κρατάμε το νου
  45. Πώς πρέπει να διώχνομε τους λογισμούς
  46. Πώς πρέπει να ψάλλομε
  47. Περί πλάνης και διαφόρων ζητημάτων
  48. Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς : Σύντομη βιογραφία και εισαγωγικά σχόλια
  49. Προς τη σεμνοτάτη μοναχή Ξένη
  50. Δεκάλογος της κατά Χριστόν νομοθεσίας
  51. Υπέρ των ιερών ησυχαζόντων (2ος λόγος της πρώτης τριάδος)
  52. Ερώτηση πρός τον ιερό συγγραφέα
  53. Απόκριση,
  54. Τρία κεφάλαια για την προσευχή και την καθαρότητα της καρδιάς
  55. 150 φυσικά, θεολογικά, ηθικά και πρακτικά κεφάλαια (κεφ. 1-50)
  56. Αγιορείτικος τόμος υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων 






Εισαγωγή στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο απο το Βιβλίο :

Φιλοκαλία Ιερών Νηπτικών Τόμος Δ΄

Η ηλεκτρονική επεξεργασία  μορφοποίηση  κειμένου  και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο



©ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 http://www.alavastron.net/




Kindly Bookmark this Post using your favorite Bookmarking service:
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
!-

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.